Så skapar du ett evenemang

Innan du skapar ett evenemang

Det är flera saker du måste tänka på innan du skapar ditt evenemang.

Om evenemanget

  • Vad heter evenemanget?
  • När äger det rum?
  • När och hur köper man biljetter?
  • Är det digitalt, på plats eller hybrid?
  • Är det en del av flera evenemang i en serie? Lägg till evenemanget i rätt serie eller skapa en ny serie (och kom ihåg att du inte ska använda ”recurring evenemang” i the Events Calendar).

Om arrangören

  • Vem arrangerar evenemanget? Är det en eller flera aktörer?
  • Finns all information i ditt evenemang, eller behöver du hänvisa till någon annan webbplats?
  • Kom ihåg att du skapar evenemanget på Apotekarsocietetens webbplats – inte på arrangörens webbplats. Därför kan du komma att behöva justera underlaget så att det matchar vår tonalitet, och berättar om evenemanget ur vårt perspektiv.

Om målgruppen

  • Vilken målgrupp riktar sig evenemanget till? Anpassa informationen och innehållet efter målgruppens förståelse, men kom ihåg att skriva tydligt och med klarspråk.
  • Kom ihåg att webbplatsens huvudspråk är svenska. Beskriv därför evenemanget på svenska. Kan inte din målgrupp svenska? Skapa en kopia av evenemanget och använd Polylang för att skapa en engelsk version av evenemanget.

Visuellt uttryck

  • Är evenemangets namn tydligt och förstås utanför sin kontext?
  • Passar din bild till evenemanget, och följer den vårt bildmanér? Ser upplösning och beskärning bra ut på startsidan och i evenemangskalendern? I mobilvy och på desktop?
  • Kom ihåg att undvika text i bild (logotyper är undantagen) för att uppnå tillgänglighetskraven.

Sammanfattning

  1. Gå till Evenemang > Lägg till ny
  2. Fyll evenemanget med din information
  3. Skapa en biljett från evenemangssidan i WP
  4. Gå till WP-admin > Produkter > sök på ditt biljettnummer / SKU / biljett-ID du kopierat från evenemangssidan
  5. Uppdatera biljetten med information från Hoogia
  6. Publicera biljett och evenemangssida!

Så skapar du ett evenemang och biljett

Gå till Evenemang > Lägg till ny

När du skapar ett evenemang kommer du att behöva skapa en evenemangssida och en biljett som kopplas till evenemanget. Du behöver börja med att skapa evenemanget, eftersom du sedan behöver koppla biljetten till evenemanget.

Fyll evenemanget med din information

När du skapat sidan är det dags att fylla i informationen på sidan. Detta är informationen som ska fyllas i:

Rubrik eller sidtitel

Detta är namnet för evenemanget.

Stycke

I styckesblocket fyller du i den brödtext du har och beskrivning av evenemanget som ska synas på evenemangssidan. Information som ska finnas med i styckeblocket är:

  • Beskrivning av evenemanget – vad kommer att hända under evenemanget?
  • Målgrupp – vem är evenemanget för?
  • Tid och plats – när och var äger evenemanget rum?
  • Anmälningslänk – hur och var anmäler jag mig till evenemanget? Finns det en sista anmälningsdag?

The Events Calendar

Här fyller du i den data som behövs för att evenemanget ska synas i evenemangskalendern, och mycket av informationen som finns i högerspalten på ett evenemang.

  • Tid och datum – när äger evenemanget rum?
  • Plats – var äger evenemanget rum? Om digitalt: hoppa över detta. Om fysisk plats eller hybrid: välj plats ur rullistan. Välj också om kartan ska visas i högerspalten eller ej.
  • Virtual Evenemang – om digitalt möte eller hybridmöte. Här fyller du i den informationen som digitala besökare behöver ha. Lägg till möteslänk och bestäm när länken ska vara aktiv, innan evenemanget eller endast under evenemangets tid. Välj även vem som ska ha tillgång till länken. Kom ihåg att bocka i så att möteslänken finns med i anmälningsbekräftelsen och kvittot som kommer på mejl. Välj att visa symbolen för att evenemanget är på distans i evenemangskalendern och på evenemangssidan.
  • Arrangör – vem arrangerar mötet? Välj arrangör ur rullistan.
  • Evenemang webbplats – om en extern arrangör har mer information på sin webbplats, hänvisar du dit genom att fylla i detta fält. Då visas en länk i högerspalten på evenemanget.
  • Ytterligare evenemang fält – finns det någon mer information som besökaren behöver veta?

Biljetter

Skapa först biljetten i blocket som finns på evenemangssidan. Klicka på knappen ”Ny biljett” och fyll i:

  • Typ – namnet på biljetten
  • Beskrivning – behöver inte fyllas i
  • Start date – när biljetten ska börja säljas på webben (samma som anmälningsdag)
  • End date – när biljetten slutar säljas (samtidigt som anmälningen stänger. Håll biljetten aktiv t.o.m. evenemangets slutdatum om det är ett virtuellt evenemang där man kan anmäla sig samtidigt som evenemanget är igång.)
  • Pris – kostnaden för biljetten
  • Kapacitet – hur många biljetter som ska kunna säljas för evenemanget. För fysiska evenemang finns ingen maxkapacitet vanligtvis.

Gå sedan till Avancerad. Här hittar du SKU och en kod. Denna kod är ett unikt ID för varje biljett du säljer. Kopiera/spara denna kod medan du bygger evenemangssidan och skapar biljetten.

Under rubriken Deltagaranmälan bockar du i ”kräv individuell deltagaranmälan”.

Evenemangkategorier

I högerspalten på evenemangssidan finns en ruta som heter Evenemangkategorier. Här ska du välja en eller flera kategorier som ditt evenemang tillhör.

Serier

Serier är evenemangsserier, där vi kan koppla ihop flera evenemang som hör till samma evenemangsserie. Det handlar om ett specifikt ämne, och särskiljer sig därför från evenemangskategorierna.

Om ditt evenemang är en del av en större utbildning, eller har flera tillfällen som hänger ihop, ska du skapa eller hitta serien som evenemanget tillhör.

Utvald bild

Utvald bild är evenemangets bild. Bilden visas i kalendariet, på evenemangssidan, och kanske även i andra puffar på webbplatsen. Tänk därför på hur bilden ser ut i dessa miljöer och i mobilt läge.

Nu är evenemangssidan klar, men vi måste fortsätta jobba vidare med biljetten till evenemanget.

 

Så redigerar du biljetten

Gå till WP-admin > Produkter > sök på ditt biljettnummer / SKU / biljett-ID du kopierat från evenemangssidan.

Redigera biljetten och lägg till informationen som saknas:

  • Kostnadsbärare i Hoogia,
  • Kostnadsställe i Hoogia, och
  • Försäljningskonto i Hoogia.

Kontakta ekonomi om du inte har denna information.

 

Redo att publicera!

Nu har du förberett evenemanget och biljetten, och är redo att publicera. När du har publicerat bör du kolla så att evenemanget fyller alla krav som vi listat högst upp på denna sida.

Bra jobbat!