Skriva för webb: tillgänglighet
Tillgängligt innehåll är en jämlikhetsfråga. Alla har rätt till att ta del av samma information, oavsett funktionsvariation. På denna sida berättar vi mer om vad digital tillgänglighet är, vilka lagkrav som finns, och hur vi som redaktörer kan skapa tillgängligt innehåll på webben.
LTTP-lagen påverkar en webbplats kod, uppbyggnad, struktur och innehåll
Kortfattat innebär lagen att:
- Webbplatsen ska uppfylla riktlinjerna i WCAG 2.1 nivå AA*.
- Användarna ska erbjudas möjlighet att påpeka brister, samt kunna begära ut information i ett format som är tillgängligt för dem.
- Det ska regelbundet publiceras en tillgänglighetsredogörelse på webbplatsen.
*Det finns tre nivåer av riktlinjer i WCAG 2.1: A: lägsta nivån, AA: mellersta nivån, och AAA: högsta nivån. AA-nivån (med riktlinjer för nivå A och AA) är krav enligt svensk lag.
Vad är WCAG 2.1?
WCAG står för Web Content Accessibility Guidelines. Det är internationella riktlinjer som ligger till grund för den europeiska standarden EN 301 549, som också kallas Webbdirektivet. Det är denna standard som är beslutad om i EU, och som ligger till grund för vår svenska DOS-lag för offentlig verksamhet och LTTP-lag för privat sektor. För att följa lagarna, behöver webbplatsen följa riktlinjerna som presenteras i WCAG 2.1.
Men WCAG 2.2, då?
Från och med maj 2023 är WCAG 2.2 de nya officiella riktlinjerna. Men, de är ännu inte uppdaterade i vår svenska lagstiftning eller i den europeiska standarden. Om du är nyfiken på att läsa på om skillnaderna mellan version 2.1 och version 2.2, har Knowit skrivit ett blogginlägg om detta.
Blogg: WCAG 2.2 är nu officiellt de nya riktlinjerna, blogg.knowit.se
Just nu behöver du alltså endast följa WCAG 2.1, men WCAG 2.2 förväntas vara uppdaterade i den europeiska standarden och vår lagstiftning i september 2025. Utgå därför från WCAG 2.2 redan nu!
Anpassa budskap efter målgrupp
Att skapa tillgängligt innehåll innebär att tänka dig in i dina besökares upplevelser. Försök att identifiera i vilka fall som en besökare kan ha svårt att ta till sig av ditt innehåll. En viktig del i detta är att ha bra koll på vilka dina målgrupper är. Vem är det som ska förstå innehållet? Vad har den personen för utmaningar? Kan det vara en person med rörelsehinder, eller en förälder som bär på sitt barn och bara har en hand ledig?
Länkar för att läsa mer om tillgänglighet i privat sektor:
https://digin.nu/: en webbplats av tillsynsmyndigheterna för LTTP-lagen
https://www.digg.se/webbriktlinjer/: en webbplats av Digg där du enkelt förstår dig på vad WCAG-riktlinjerna betyder och hur du skapar en tillgänglig webb
Undvik de vanligaste tillgänglighetsfelen
WebAIM är en icke-vinstdrivande organisation hos Utah State University som jobbar med tillgänglig webb på olika sätt sedan 1999. Sedan 6 år tillbaka utför de en gigantisk granskning på världens 1 miljon mest besökta webbplatser årligen. Där kan man se ett tydligt mönster mellan världens mest besökta hemsidor och vilka fel de har.
Du kan läsa mer om riktlinjerna och hur de ska efterföljas på digin.nu och webbriktlinjer.se.
Om vi kollar på redaktörens ansvar, är det dessa fem riktlinjer som ofta inte följs:
1.1.1 (A) Beskriv med text allt innehåll som inte är text
Fyll i alt-texter på informationsbärande bilder.
1.4.5 (AA) Använd text, inte bilder, för att visa text
Skapa bilder utan text. Om det måste finnas text i bilden, skriv tydlig alt-text och förklarande text tillhörande bilden.
2.4.4 (A) Skriv tydliga länkar
Beskriv för läsaren vad som händer när man klickar på länken. Det ska gå att förstå var informationen finns, och hur man hittar till den, innan man klickar.
2.4.6 (AA) Skriv beskrivande rubriker och etiketter
Skriv tydligare rubriker och etiketter som beskriver vad avsnittet handlar om.
3.3.3 (AA) Ge förslag på hur fel kan rättas till
Skriv en hjälpande text som berättar för besökaren hur man kommer vidare.