Tillbaka
Nyheter

A4 får uppdraget att producera Läkemedelsvärlden

2025-11-07 Porträtt Helene Wallskär och Jens Stenberg

Från och med den 1 januari 2026 tar den redaktionella kommunikationsbyrån A4 över produktionen av Läkemedelsvärlden på uppdrag av Apotekarsocieteten. I uppdraget ingår också Läkemedelspodden, som även framöver är en del av Apotekarsocietetens verksamhet. Helene Wallskär fortsätter som chefredaktör och ansvarig utgivare.

Apotekarsocieteten är stolta utgivare av Läkemedelsvärlden, en mycket uppskattad och väl ansedd tidning om läkemedel och medicinteknik. Beslutet att inleda samarbetet med A4 är en del av föreningens pågående förnyelsearbete. Syftet är att skapa en långsiktigt hållbar ekonomi och lägga grunden för framtidens Apotekarsocieteten som relevant kunskapsbärare.

— Ett viktigt fokus framåt blir att stärka kopplingen mellan Läkemedelsvärlden och Apotekarsocieteten, samtidigt som tidningens journalistiska integritet och oberoende värnas, säger Apotekarsocietetens VD Lena Ring.

Genom en redaktionell partner får Läkemedelsvärlden tillgång till fler kompetenser och en dynamisk redaktionell miljö. A4 grundades 1987 och är en mångfaldigt prisbelönt byrå med en lång rad ideella föreningar som uppdragsgivare. Bland kunderna – som A4 producerar såväl digitala som tryckta medier för – finns Akademikerförbundet SSR, Friluftsfrämjandet, Sveriges Farmaceuter, Svensk sjuksköterskeförening, RFSU, Reumatikerföbundet och Neuroförbundet.

— Vi är övertygade om att A4 är rätt partner för oss i detta arbete. Deras erfarenhet av kvalitetsjournalistik på uppdrag av intresseföreningar ger en trygg grund för framtiden. Vi är mycket glada att Helene Wallskär fortsätter som chefredaktör och ansvarig utgivare, vilket bidrar till kontinuitet, fortsatt hög kompetens och trovärdighet inom tidningens och poddens bevakningsområden, säger Teresa Matérn, kommunikationschef på Apotekarsocieteten.

Med A4 som redaktionell partner och ett gemensamt redaktionsråd på plats skapas förutsättningar för att Läkemedelsvärlden och Läkemedelspodden även framöver ska vara trovärdiga, aktuella och självständiga röster inom läkemedel och medicinteknik.

— Läkemedelsvärlden är ett starkt varumärke med ett publicistiskt uppdrag som känns viktigare än någonsin. Det är också en redaktionell kvalitetsprodukt som var tidigt ute i digitaliseringen. Vi ser fram emot att få fortsätta utveckla Läkemedelsvärlden tillsammans med Apotekarsocieteten och Helene Wallskär, säger A4:s VD Jens Stenberg.