Broschyr om sällsynt sjukdom får priset Bästa patientinformation 2024
2025-09-30
Patientbroschyren ”Till dig med CIDP, Kronisk Inflammatorisk Demyeliniserande Polyneuropati ” har utsetts till vinnare av priset Bästa Patientinformation 2024. Läkemedelsföretaget Takeda står bakom broschyren som på ett tydligt och användarvänligt sätt stöttar en liten patientgrupp med viktig kunskap.
Patienter med den ovanliga sjukdomen CIDP har genom patientbroschyren fått ett kunskapsstöd som också kan bidra till att minska känslan av ensamhet. Innehållet och utformningen i kombination gav Takeda priset Bästa patientinformation, från Apotekarsocietetens sektion för läkemedelsinformation.
— Takeda har med stor glädje mottagit denna utmärkelse. För oss är det avgörande att patienter i alla skeden av sin sjukdomsresa har tillgång till information, kan förstå sin diagnos och själva tolka sitt välbefinnande. Våra insatser tar alltid sin utgångspunkt i patientens behov och perspektiv. Vi arbetar kontinuerligt för att bli bättre i vårt engagemang. Vi är övertygade om att välinformerade och engagerade patienter får bättre förutsättningar att ta kontroll över sin sjukdom och på bästa sätt tillgodogöra sig sin behandling, vilket i sin tur ökar chansen att behandlingen ger önskad effekt, säger Annika Alterius, Medical Director på Takeda.
Viktigt behov för liten patientgrupp
Broschyren är framtagen av Petra Hallgren och Emma Lindh på Takeda. Materialet kombinerar fakta med inspirerande berättelser och ökar både kunskap och engagemang hos patienterna. Juryn för årets pris framhåller särskilt att det är ett viktigt behov för en liten patientgrupp som den med CIDP.
— Patienter med sällsynta sjukdomar kan ha svårt att hitta lättillgänglig och tillförlitlig information om sin sjukdom och behandling. Denna broschyr visar hur patientinformation kan presenteras på ett relevant och användbart sätt för patienterna. Läkemedel ger ju inte avsedd nytta om de inte används rätt – och därför vill Apotekarsocieteten lyfta fram initiativ som stärker patienternas möjligheter att få den information de behöver för att kunna navigera sig genom patientresan från diagnos till behandling och uppföljning. Det är just detta som priset Bästa patientinformation vill uppmärksamma, säger Lena Ring, vd Apotekarsocieteten.